Az északiak feltalálták a spanyolviaszt? Mit tanulhatnak a mai fiatalok a skandinávoktól?

A világ változik, de egy dolog állandó: minden generáció keresi a maga útját a munkához, tanuláshoz és pihenéshez való viszonyban. Ma, amikor az internet kényelme már szinte természetes, és néhány kattintással elérhető egy állás, egy egyetemi kurzus vagy épp egy norvég életmódról szóló podcast, mégis mintha újra és újra ugyanazokat a kérdéseket tennénk fel. Miből érdemes tanulni? Mi a „jó élet” receptje? Hogyan lehet egyensúlyt tartani a munka, tanulás és szabadidő között? Ha van régió, amely erre meglepően működő válaszokat adott az elmúlt évtizedekben, az Skandinávia. És bár gyakran tűnik úgy, hogy az ottani modellek elérhetetlenek, valójában sok elemük hazai környezetben is működhet.

Álláskeresés, tanulás, kikapcsolódás: az ember legnagyobb találmánya, avagy az internet

A skandinávoknál természetes, hogy már fiatalon kipróbálják magukat a munka világában – és ez nálunk is egyre több diáknak válik szokássá. Ha pedig azt nézzük, mi köti össze Szegedet és Skandináviát, ott van többek között Karikó Katalin Nobel-díja, amit évről évre Svédországban adnak át, a tudomány hazájában (na és persze Krausz Ferencről se feledkezzünk meg). Ő is jó példa lehet bárkinek, hogy semmi sem lehetetlen, és ma tanulni, kutatni, nagy dolgokat elérni a menő. Szerencsére munkát és lehetőséget találni sem nehéz ma, hiszen az interneten jó eséllyel fellelhető egy diákmunka Szeged városában, a szegedallas.hu állás és munka Szegeden számos opciót kínál.

Finn oktatás, dán modell, norvég élhetőség, svéd tudományosság? Van mit tanulni, de itthon is megvalósítható!

A finn oktatás az elmúlt években afféle legendává nőtte ki magát. És valóban: a tanulók kevesebb időt töltenek az iskolában, mégis jobban teljesítenek, mint sok más országban. A tanárokat megbecsülik, a diákokat partnerként kezelik, az iskolákban pedig a verseny helyett a fejlődés a cél. Dánia pedig a munka világában emelkedik ki: ott a „flexicurity” modell uralkodik, ami egyszerre biztosít rugalmasságot a munkaadóknak és védelmet a munkavállalóknak. Norvégia pedig évek óta az élmezőnyben van, ha az „élhetőségi indexet” nézzük – és ez nem véletlen. A kiegyensúlyozott munkatempó, az erős szociális háló és az önkéntesség kultúrája mind hozzájárulnak ehhez. Ezekből a példákból bőven lehet meríteni. Magyarországon is vannak iskolák, cégek, közösségek, amelyek ezeket az elveket próbálják beemelni a saját rendszerükbe – ráadásul egyre több fiatal keresi is ezt a szemléletet, hiszen nyitott szemmel járnak a világban.

A munka tanulás mellett is nemesít: de ami még fontosabb, pénzt és tapasztalatot hoz a házhoz

Nem kell sem Finnországba, sem Dániába menni ahhoz, hogy egy fiatal értékes tapasztalatokat szerezzen. Egy jól megválasztott diákmunka rengeteget adhat: türelmet, munkafegyelmet, kommunikációs rutint, vagy éppen rávezethet arra, mit nem szeretne csinálni a jövőben. Egy nyári kávézós meló, egy hétvégi kasszás beugrás, egy nyomdai kisegítés – elsőre talán semmi különös, de ezek az élmények megtanítanak kapcsolódni, időt beosztani, helytállni. A pénz mellett pedig a munka során már-már természetessé válik, hogy az ember tanul közben: magáról, másokról, a világról. A skandináv országokban ennek külön kultúrája van, nálunk viszont még csak most kezdünk felnőni hozzá.

Munka-magánélet egyensúly, élethosszig tanulás, produktív munkavégzés: amit szintén valahogy jól csinálnak az északiak

A munkakultúránk nem attól lesz világverő, hogy mindenki napi 14-16 órát dolgozik megállás nélkül. A skandináv államok egyik titka az, hogy a munkát nem börtönként, hanem a társadalom építőköveként kezelik – és így is kommunikálják. Ott természetes, hogy az ember időben hazamegy, részt vesz a közösségi életben, sportol, vagy épp tanfolyamra jár este. Az „élethosszig tartó tanulás” nem elvont fogalom, hanem mindennapi gyakorlat. És a produktivitás sem azt jelenti feltétlen, hogy 12 órát ül valaki egy irodában – hanem azt, hogy adott idő alatt koncentráltan, hatékonyan dolgozik. Ez persze nem megy magától. Kell hozzá bizalom, jó vezetői szemlélet, és olyan rendszer, ami támogatja a munkavállalót. De apró lépésekben ez nálunk is építhető. Egy diákmunka például remek terep arra, hogy valaki már fiatalon megtapasztalja: az idő és energia érték. És ha ezt időben megtanulja, felnőttként is képes lesz rá vigyázni.